En blå pennkjol

Detta är ett av de klädesplagg jag sytt klart den senaste veckan. En pennkjol med silvriga sailorknappar. Tyget är mörkblått med lite stretch och ganska tjockt. Vet inte den exakta blandningen. Jag hittade det i syaffären i stan. Ni vet den som har öppet lite oregelbundet.

bluepennskirt1

Jag gillar verkligen att se pennkjolar på andra men är lite ovan själv. Emma som har bloggen Emmas Vintage är så fantastiskt fin i sin pennkjolar. Jag har kört mina vida 50-talskjolar så länge och blir så lätt påmind om mitt höftmått i tajtare kjolar... Det är inget jag deppar ihop för vill jag tillägga. Jag har blivit mer päronformad med åren och accepterar det. Jag tycker kurvor är fint. Men det är ändå ovant.

bluepennskirt2

Kjolen hade i beskrivningen passpoalfickor men jag skippade dem. Det blev tjockt nog ändå med dubbla lager där fram. Kjolen knäpps med dold dragkedja i sidan. Knapparna och överlappningen är bara fusk. Man kan alltså inte öppna knapparna och vira upp kjolen som det ser ut.

bluepennskirt3

Det var också den här kjolen Boel fick hjälpa mig med. Mönstret från detta Burdanummer var faktiskt helt obegripligt både för mig och för Boel skulle det visa sig. Ologiskt och dumt beskrivet. Vi fick improvisera och lösa det på det sättet vi förstod. (6/2009 heter numret och kjolen finns med på sida 14)

burdan

Igår var det för övrigt 13 grader varmt och strålande solsken. Jag konstaterar att våren verkligen är på väg!
Ja, på tal om ingenting.

Kommentarer

  1. Jag hade tänkt sy den där kjolen från burda...men vet inte om jag vågar ge mig på den nu! jag är inte alls på din synivå nämligen :S

    SvaraRadera
  2. För övrigt klär du jättebra i pennkjolar :D

    SvaraRadera
  3. Vad fin den blev! Jag tycker det är himla fint med pennkjolar men jag har inte så mycket användning för dem... Cyklar ju nästan alltid när jag ska någonstans och det är mig veterligen svårt att göra i en pennkjol... Men men. Snyggt är det! Det där med höftmått ja... Här har vi en till päronformad... Och jag kan tyvärr inte säga att det har kommit "med åren". Men kurvor är ju snyggt som du säger :-)

    SvaraRadera
  4. Den blev ju jättefin, Anna! Du passar skitbra i den! Kul för er att ni har så härligt väder. Här hade vi -13 i morse... Men jag är inte bitter!

    SvaraRadera
  5. Supersnygg kjol. Du är superfin i din. Ibland så tjorvar de och krånglar till syinstruktionerna alldeles i onödan. Att sy från sina egna erfarenheter, när man samlat på sig en del, brukar funka allra bäst.

    SvaraRadera
  6. Burda håller en ojämn nivå. Ibland är instruktionerna hur enkla som helst, ibland förstår man inte ord.

    Det sagt, så gillar jag kjolen och pennkjolar gör sig rätt fint på päron också.

    SvaraRadera
  7. Jag håller med, det är så jäkla snyggt med pennkjol på andra. Och man måste ha lite kurvor för att riktigt bära upp den. Jag blir ändå också alltid liiiite medveten om min kvinnliga kurvighet...och försöker bara att skita i det.

    MEN, du ser fantastisk ut i din! Verkligen helt ärligt så har du ju en pennkjolskropp utan dess like. Vänj dig, det kommer bli succé!

    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Jättefin kjol och du har en fantastisk figur!

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Wow vad snyggt! Former ska man ta fram! Sedan måste jag säga, nu får du inte missförstå mig, men jag gillar din lite sportiga ungdomliga stil på den här bilden.

    SvaraRadera
  10. DU klär ju verkligen jättebra i pennkjol, perfekt kroppsform!
    Tycker din klädstil är helt underbar och du borde verkligen variera din kjolgarderob med fler pennkjolar.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg